Off-road araçları ile
2 çeker araçları birbirinden ayıran farklardansa ortak noktalarını belirtmek
daha kolay olur. İkisi de dört tekerleğe sahiptir ve ikisi de yolda gidebilir.
Eski nesil off-road araçları gürültülü, sarsıntılı, yolda hız yapması sorunlu
ve konfor açısından sorunlu araçlardı. Arazi araçlarında, konfor ve yol
emniyeti açısından belirgin eksiklikler vardı. Süspansiyonlar her iki dingilde
de makaslıydı, sürate uygun değildi. Yan rüzgârlardan çok etkileniyorlardı.
Yükseklikleri ve arkadan itişli olmaları süratli sürüş esnasında problem
yaratıyordu. Şimdiki yeni nesil off-road araçlarında bu sorunlar da kalmadı.
Gelişen motor endüstrisi ile bağlantılı olarak ileri teknoloji ürünü 4x4'ler
yolları doldurmaya başladı. Bu araçlarda çeşitli süspansiyon sistemleri kombine
olarak kullanılmaya başlandı. Aerodinamik yapı geliştirildi. Gelişen teknoloji
ve artan konfor gereksinimi 4x4 araçlarda da yol araçlarında olduğu kadar artı
değerler getirdi. Şimdi aralarında tek bir fark var: 2 çeker araçlar yoldan
çıkamaz. Ama 4 çekerler çıkabilir. 4x2 dediğimiz iki çekişli bir araç alttan
gelecek darbelere açıktır. Egzoz sistemi korumasızdır. Motor bölümünün altı
açıktır. Gücü ne olursa olsun, aracın geometrisi dik iniş ve tırmanışlara izin
vermez. Çekişe sahip iki tekerlek, aracın gücünü yere aktarırken hem aracı hem
de yere sürtünen diğer iki tekerleği itmek durumundadırlar. Dört çekiş söz
konusu olduğunda ise bu işlem iki yerine dört tekerlek arasında bölüneceğinden
tekerlek başına düşen güç aktarımı azalır. 4x4’lerde bulunan arazi şanzımanı,
diferansiyel kilitleri aracın arazi koşullarında ilerlemesini mümkün kılar.
Artı aracın arazi şartlarında rahat hareket edebilmesini sağlayan ve engel
aşmasını kolaylaştıran bazı yapısal farklılıkları vardır. İlk bakışta bir arazi
aracını diğer binek arabalarından ayıran belli başlı özellikler dış
görünüşünden belli olur. Aracın yerden yüksekliği, tekerleklerin yerleştiriliş
noktaları, yaklaşma ve kaçış açıları olarak adlandırılan aracın ön ve arka
açıları, göz attığınız aracın normal yolda gitmek için değil daha farklı
şartlar için tasarlanmış olduğuna dair ipuçları verir. Gerçek bir arazi
aracıysa, altında asfalttansa arazide gitmek için özel tasarlanmış lastikler
bulunur. Aracın içine oturduğunuzda, bu farklılıklara yenileri eklenir. Aracın
ön konsolunda normal 2 çeker araçlarda göremeyeceğiniz bazı ek düğme ve kollar
vardır. 2h, 4h, 4l yazan düğme ya da kollar ve diferansiyel kilidi gibi
birtakım ibareler görürsünüz. Arazi araçlarını sadece ilk saydığımız
özellikleri –yüksekliği, görünüşü ve vahşi cazibesi için alan insanlar genelde
bu düğme ve kolları hiç kullanmazlar. Biz sizin kullanmak isteyeceğinizi
varsayıyoruz. Aracı hareket ettirip kullanmaya başlayınca daha farklı
özelliklerini de görürsünüz. Süspansiyon gibi. Bir kısmı dıştan görülebilen,
bir kısmı ancak kullanınca fark edilebilen bu farklar araçların birini yola
bağlarken, diğerini her tür arazi koşulunda serbestçe yol alması için özgür
kılar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder