27 Ekim 2014 Pazartesi

4 çeker ve 2 çeker farkları

Off Road için neden 2 çeker değilde 4 çeker arazi araçları kullanılıyor. 4 çeker ile 2 çeker arasındaki fark nedir neden 4 çekerler arazi aracı oluyor. bu yazımda sizlere 4 çeker ve 2 çeker fark ve benzerliklerini açıklamaya çalışcağım.
Off-road araçları ile 2 çeker araçları birbirinden ayıran farklardansa ortak noktalarını belirtmek daha kolay olur. İkisi de dört tekerleğe sahiptir ve ikisi de yolda gidebilir. Eski nesil off-road araçları gürültülü, sarsıntılı, yolda hız yapması sorunlu ve konfor açısından sorunlu araçlardı. Arazi araçlarında, konfor ve yol emniyeti açısından belirgin eksiklikler vardı. Süspansiyonlar her iki dingilde de makaslıydı, sürate uygun değildi. Yan rüzgârlardan çok etkileniyorlardı. Yükseklikleri ve arkadan itişli olmaları süratli sürüş esnasında problem yaratıyordu. Şimdiki yeni nesil off-road araçlarında bu sorunlar da kalmadı. Gelişen motor endüstrisi ile bağlantılı olarak ileri teknoloji ürünü 4x4'ler yolları doldurmaya başladı. Bu araçlarda çeşitli süspansiyon sistemleri kombine olarak kullanılmaya başlandı. Aerodinamik yapı geliştirildi. Gelişen teknoloji ve artan konfor gereksinimi 4x4 araçlarda da yol araçlarında olduğu kadar artı değerler getirdi. Şimdi aralarında tek bir fark var: 2 çeker araçlar yoldan çıkamaz. Ama 4 çekerler çıkabilir. 4x2 dediğimiz iki çekişli bir araç alttan gelecek darbelere açıktır. Egzoz sistemi korumasızdır. Motor bölümünün altı açıktır. Gücü ne olursa olsun, aracın geometrisi dik iniş ve tırmanışlara izin vermez. Çekişe sahip iki tekerlek, aracın gücünü yere aktarırken hem aracı hem de yere sürtünen diğer iki tekerleği itmek durumundadırlar. Dört çekiş söz konusu olduğunda ise bu işlem iki yerine dört tekerlek arasında bölüneceğinden tekerlek başına düşen güç aktarımı azalır. 4x4’lerde bulunan arazi şanzımanı, diferansiyel kilitleri aracın arazi koşullarında ilerlemesini mümkün kılar. Artı aracın arazi şartlarında rahat hareket edebilmesini sağlayan ve engel aşmasını kolaylaştıran bazı yapısal farklılıkları vardır. İlk bakışta bir arazi aracını diğer binek arabalarından ayıran belli başlı özellikler dış görünüşünden belli olur. Aracın yerden yüksekliği, tekerleklerin yerleştiriliş noktaları, yaklaşma ve kaçış açıları olarak adlandırılan aracın ön ve arka açıları, göz attığınız aracın normal yolda gitmek için değil daha farklı şartlar için tasarlanmış olduğuna dair ipuçları verir. Gerçek bir arazi aracıysa, altında asfalttansa arazide gitmek için özel tasarlanmış lastikler bulunur. Aracın içine oturduğunuzda, bu farklılıklara yenileri eklenir. Aracın ön konsolunda normal 2 çeker araçlarda göremeyeceğiniz bazı ek düğme ve kollar vardır. 2h, 4h, 4l yazan düğme ya da kollar ve diferansiyel kilidi gibi birtakım ibareler görürsünüz. Arazi araçlarını sadece ilk saydığımız özellikleri –yüksekliği, görünüşü ve vahşi cazibesi için alan insanlar genelde bu düğme ve kolları hiç kullanmazlar. Biz sizin kullanmak isteyeceğinizi varsayıyoruz. Aracı hareket ettirip kullanmaya başlayınca daha farklı özelliklerini de görürsünüz. Süspansiyon gibi. Bir kısmı dıştan görülebilen, bir kısmı ancak kullanınca fark edilebilen bu farklar araçların birini yola bağlarken, diğerini her tür arazi koşulunda serbestçe yol alması için özgür kılar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder